Vantaan kaupunginjohtaja Ritva Viljanen näyttää kehittämissuunnan omalla henkilökohtaisella innostavuudellaan. Ja tulokset ovat kaikkien näkyvissä. Tikkurilankin keskusta on tehnyt muutamassa vuodessa huikean kehittämisloikan. Vantaa valittiin loppuvuodesta 2021 innovatiivisimmin Euroopassa kehittyväksi kaupungiksi (European Rising innovative City). EKK:n puheenjohtaja Pekka Vähäkangas myhäilee tyytyväisenä taustalla syystäkin.

Innostaja Viljanen

Blogisti Pilvi Linna haastatteli Ritva Viljasta Tikkurilan ja Vantaan kehittymisestä.

”Tikkurila kehittyy nyt voimakkaasti. Se etenkin kasvaa ylöspäin. Samalla syntyy mielenkiintoisia kohtaamispaikkoja. Matkat jopa eri puolelle Suomea ovat täältä ajallisesti lyhyet. Tikkurila on todellinen keskus”.

Sopivan karheaa ja monitasoistako?

”Jokaisella kaupungilla on oltava juuret ja myös siivet. Ne molemmat löytyvät Tikkurilasta. Yleiskuva on kaikkien muutoksien jälkeen kuitenkin moderni. Mutta silti historia säilyy aina, kuten kaupungintalomme, joka 1950-luvulta ollen silloista modernia arkkitehtuuria. Tarinamme on myös se, miten Tikkurila syntyi. Kaikki Suomen kaupungistumisen vaiheet löytyvät kyllä Vantaalta. Ja kaupunki haluaa avoimesti näyttää kaikki kehittymiskerroksensa. Viiden vuoden kuluttua Tikkurila on aivan lumoava”.

Mielenkiintoisia keskustoja ulkomailla?

”Kaikki +2.5 % vuodessa kasvavat kaupungit keskustoineen Euroopassa kiinnostavat. Näitä kasvukaupunkeja ei ole kovin paljon. Tikkurilaa voisi näin hyvin verrata Rotterdamiin. Hollannista löytyy monia muitakin mielenkiintoisia vertailukaupunkeja. Tanskassa on Århus esimerkillinen kuten Kööpenhaminan alueen kaupunginosakeskukset. Kaikki nämä kaupungit huokuvat urbaania kaupunkikulttuuria. Ne tekevät myös vahvoja ekologisia tekoja. Ja arvostavat yrityksiä ja yritteliäisyyttä. Ilmapiiri niissäkin on rento”.