Vantaan kaupunkisuunnittelujohtaja Tarja Laine on johtanut lähes 10 vuotta esimerkillisen positiivisella ammattilaisotteella Vantaan laajaa ja monitasoista kaupunkisuunnittelua. Hän on ollut monimuotoisella työurallaan kehittämistehtävissä Etiopiassakin(!).

Laine kehittämisaalloissa

Blogisti Pilvi Linna haastatteli Tarja Lainetta Tikkurilan nopeasta kehittymisestä.

”Tikkurilan keskusta on jo nyt aivan mahtava, muuntuva, yllättävä, iloinen ja rento. Ja kehittyminen jatkuu aina vaan”.

Tulevaisuuden asuminen?

”Asuminen Tikkurilassa ja Vantaalla vahvistuu koko ajan, vaikka kuinka paljon. Lähtökohta tulevaisuuden asumiselle on monipuolisuus ja -kerroksellisuus. Tikkurila ja Vantaan kaikki keskustat on hyviä esimerkkejä siitä, että elävä kaupunki ei tule koskaan valmiiksi. Ja toisaalta lähtökohtamme ovat olleet aivan toisenlaiset kuin Suomen isoissa kaupungeissa kuten Tampere, Turku tai Helsinki. Voi olla, että Vantaalla osataan paremmin vastata kaikkiin tulevaisuuden haasteisiin…”.

Unelmakeskustoja?

”Helsingin, Tampereen ja Turun keskustat kukin kyllä säväyttää omilla tavoillaan. Rotterdam on kaupunki, josta pidän paljon. On yllättävä kaupunki. Rotterdam käänsi raskaan historian edukseen. Sen keskusta tuhoutui pahoin toisessa maailman sodassa. Uudistuneeseen Rotterdamiin kannattaa tutustua!”.

(EKK:n odotettu ja perinteinen syysopintomatka Rotterdam-Amsterdam-Delft on 6.-8.10.2022)