Pietarsaaren kaupunginjohtaja Anne Ekstrand rakastaa omaa kaupunkiaan. Asuu itse keskustassa ”kaupan katolla” ja voisi työntää ostoskärrynsä suoraan kotiin. Pietarsaaren torilla on rakennuksia neljältä eri vuosisadalta. Kaupungintalo on sijoitettu Strengbergin entiseen tupakkatehtaaseen (kuvassa). Takana on vanha puukaupunginosa eli Skata. Kaupungintalon edessä on tapahtumapuisto.

Blogisti Pilvi Linna haastatteli Pietarsaaren kaupunginjohtaja Anne Ekstrandia kaupunkielämästä.

”Olen asunut Pietarsaaressa vuodesta 1987, mutta syntynyt Närpiössä. Parasta täällä ovat asukkaat. Pietarsaari on vanha, kaunis kaupunki. Täällä on aina helppo tutustua muihin ihmisiin. Tästä on itsellänikin kokemuksia”.

Ympäristökuntien vaikutus?

”Kehyskunnista tullaan Pietarsaaren keskustaan ostoksille, käymään konserteissa sekä seuraamaan esimerkiksi jalkapallo-otteluita, käymään uimahallissakin”.

Kiinnostavia keskustoja ulkomailta?

”Marbella, Nizza, New York Pariisi ja Lontoo kiinnostavat aina. Helsingissä pistäydyn silloin tällöin ”lipan alla”. Tukholmakin on hyvin kaunis”.

Pietarsaaren ravintolatarjonta?

”Tarjontamme on laaja. Löytyy paljon erilaisia paikkoja. Erinomaisia etnisiä ravintoloita kuten intialainen Delhi House. Kuten Kaupunginhotelli kolmine ravintoloineen. Puhumattakaan kävelykadun Korv Göransista…”.

Mitä ravintolassa?

”Perjantai-iltana maistuu kuha pohjalaisella reseptillä valkoviinikastikkeen kera ja perunoin. Jälkiruokana puhdasta vaniljajäätelöä, ilman mitään koristuksia ”.