Pietarsaaren asemakaava-arkkitehti Sören Öhberg on poikkeus. Hän ei asu Pietarsaaren idyllisessä keskustassa, vaan kotinsa on läheisessä Larsmossa eli Luodossa. Voi pyöräillä aina sään salliessa töihin.Valmistui arkkitehdiksi Luulajan LTU:sta.

Blogisti Pilvi Linna haastatteli asemakaava-arkkitehti Sören Öhbergiä kaupunkielämästään.
”Pietarsaaressa on urbaniteettia. Ihmiset luovat sitä täyttäessään kaupunkitiloja. Ja tuoden elämän. Poikkeusaika on kyllä vähentänyt urbaniteettiamme. Ensiksihän ei edes oikein päässyt keskustaan. Kaupunkikeskustoihin tuli liian vähän väkeä. Nyt olemme palanneet normaaliin”.
Mikä tärkeintä kaupunkielämässä?
”Tärkeintä kaupunkielämässä on vuorovaikutus. Lounaalla on päivittäin hieno nähdä aina muita ihmisiäkin. Kaavoitusosastolla työskentelee viisi henkilöä. Meillä on yhteisenä periaatteena, että lounaalla käydään eri paikoissa. Lähdemme yhdessä syömään ja kävelemme aina yhdessä eri reittiä takaisin töihin. Näin saa itse kokee kävellen omaa kaupunkiympäristöään. Ja saa uusia näkökulmia”.

Perustyöpäiväsi?
”Työni on erittäin vaihtelevaa. Asiakaspalvelu on hyvin tärkeää. Päätehtävä on kuitenkin laatia uusia asemakaavoja. Ja päivittää vanhentuneita tai muuttaa asemakaavoja”.
Suosikkikaupunki?
”Porto on vierailun arvoinen kaupunki. Vanhan kaupungin ympäristö on hyvin mielenkiintoinen. Itse voisin siemaista siellä yhden oluen tai viskin…”.