Rotterdam-Amsterdam-Delft opintomatka 6.-8.10.

”RAD” on EKK:n virallinen opintomatka. Järjestyksessään jo numero 15. Aloitimme vuonna 2006 Bilbaosta. Viimeksi olimme Bremen-Hampurissa.

Sitovat ilmoittautumiset sähköpostilla kaija.tervala@kaupunkikeskustat.fi

Majoituksemme keskustahotellissa Savoy Rotterdam **** 1 hh, 945 euroa / henkilö.

OHJELMARUNKO

Torstai 6.10. lähtö Finnairilla kello 8.10 kohti Amsterdamia (paluu lauantaina 8.10. Finnairilla kello 22.10 takaisin Helsingissä).

Pääopastukset suomeksi. Tutustuminen Amsterdamin keskustaan ensin kanavaristeilyllä jokilaivalla voileipä- ja juomatarjoiluineen (90 min). Kaupunki oli 1600-luvulla Euroopan kukoistavin kaupunki ja maailman historiassa TOP 10:ssä.

Linja-autokuljetus 70 min. Rotterdamiin: Kop van Zuidin -alue ”Manhattan on the Maas” pilvenpiirtäjineen, Järkäle by Rem Koolhas (h = 150 m), kaupunkikiertoajelu, majoittuminen, Hoogkwartiet-alue, Oostplein-aukio, Hoogstraat-ostoskatu.

Perjantai: 9.00 kävellen keskustauudistuksiin, Het Industrie Gebouw -mixed use (opastus englanniksi), ”Luchtsingel” -konseptitalo, Hofplein-asema-alueen elävöittäminen, uusi design-kävelysilta, uusi Central Station -keskusrautatieasema, maailman suurin LED-taulu johon visualisoitu Rotterdamin satama-alueet, vaikuttava Markthall-kauppahalli, ”Kuutiotalot” (mahdollisuus tutustua asuntoon), katetun torin kaupat, kahvilat, ravintolat joissa lounastamme omatoimisesti kello 13.

Iltapäivällä noin kello 15 mahdollisuus tutustua Rotterdamin suomalaisen ”Finse huis” merimieskirkon toimintaan.

Lauantai: huoneiden luovutus kello 12 jolloin linja-autokuljetus 30 minuuttia kohti Delftiä.

Tutustuminen Delftin vanhaan rautatieasemaan vuodelta 1885, jonka vieressä vuonna 2015 avattu uusi rautatieasema. Delft sai kaupunkioikeudet jo vuonna 1246. Tutustuminen idylliseen ja kauniiseen keskustaan. Nieuwe Kerk -maanalaisessa holvissa kuninkaallisten viimeinen leposija. 1500-luvulla kopioitiin Itä-Intian kauppakomppanian tuomaa sinivalkoista posliinia.

Omatoimista tutustumista Delftin keskustaan lounaineen.

Delftin Hampshire- hotellilta kello 16.30 kohti lentokenttää.

Paluulento Amsterdamista nousee lentoon kello 18.50.