Pietarsaari on voittaja 2022

Vuoden 2022 keskustakilpailu on ratkaistu. Pietarsaari voitti pitkäjänteisellä ja onnistuneella keskustauudistuksella. Keskusta on ollut vuosittain elinvoimalaskennan valtakunnallista kärkeä: kaikki kivijalkakaupat, monipuoliset ravintolat ja erilaiset palvelut kukoistavat kaupungin ytimessä. EKK:n keskustapalkinto on myönnetty vuodesta 1999. Pietarsaari on 23. voittaja.

Karismaattinen kaupunginarkkitehti Roger Wingren innosti ja osallisti upean keskustauudistuksen alkuun lähes 40 vuotta sitten. Pioneerityö kantaa nykyhetkeen. Keskusta on nyt esimerkillisen elinvoimainen, idyllinen, houkutteleva sekä hyvin asukas- ja matkailijaystävällinen.

Palkintoraadin puheenjohtaja Aulis Tynkkynen: ”Sitkeä uurastus käynnistyi jo vuonna 1985 ”Hyvä kaupunki paremmaksi” -hankkeella. Säilytetty historiallinen rakennuskanta tuo kerroksellisuutta kuten keskustan eheyttävä rakentaminen. Kävely- ja puistoratkaisut hyödyntävät paikan henkeä. Vaikuttava Campus Allegro elävöittää ja vahvistaa ydinkeskustaa vaikuttavasti Pietarsaaren kokoisessa kaupungissa”.

Katja Palonen: ”Pietarsaari on sujuvan elämän kaupunki. Muistuttaa tunnelmaltaan Ruotsin ja Tanskan kaupunkeja. Historia ja uudistuminen yhdistyvät oivalla tavalla”.

Pasi Kauppinen: ”Aktiivisessa kaupunkiyhdistyksessä on yli 100 toimijaa mm. hallinnoiden myyntipaikkoja sekä mainospintoja. Toiminnanjohtaja Ida-Marie Jungell asuu itsekin keskustassa. Ja viihtyy”.

Mikko Heikkilä: ”Toriparkkikin toteutettu. Tuottaa keskeistä lisärakennusoikeutta aivan torin ympärille”.

Timo Hintsanen: ”Pietarsaari, kuten 2021 voittaja Turku, ponnistaa historiasta tulevaisuuteen”.

RAADIN KOMMENTTEJA

”Heinäkuiset Jaakonpäivät ovat näkyvä, näyttävä ja tunnettu kaupunkifestivaali kestäen koko viikon”

”Kävelykeskusta on juhlavan torin ja idyllisen kävelykadun väkevä liitto. Torin sivustalla on rakennuksia neljältä vuosisadalta”

”Vanhojen tehdastilojen uudiskäytössä on oivaltavia ratkaisuja”

”Keskustayrityksillä on oma Cityryhmän lahjakortti”

”Miten Pietarsaaren hyvä kehitys voi nyt jatkua tulevaisuudessa?”

”Miten uusi liikenne- ja ympäristösuunnitelma vaikuttaa käytäntöön kuten esimerkiksi pyöräilyn lisääntymiseen?”