KeskustaTEKOkilpailu 2022

Valtakunnallisen keskustaTEKOkilpailun sisäänjättö on 31.8.2022. Yksipuoleinen A4 PDF perusteluineen ja hakijan yhteystietoineen. Sähköpostilla pokko.lemminkainen@kaupunkikeskustat.fi + kopio kaija.tervala@kaupunkikeskustat.fi

Yksi ehdotus kaupunkia/kuntaa kohden.

Vekara-Varkaus oli vuoden 2021 voittaja (valokuvassa). Se on 28 vuotta vanha kaupunkifestivaali kolmesti vuodessa. Huomiota 2021 sai Hämeenlinnan Lokkiprojekti, Joensuun puutalokortteli 48 ja Savonlinnan Illumination-valaistushanke.

Vuoden 2020 voittaja oli Senaatin yhteisterassi. Huomiota 2020 sai Iisalmen Kasariperjantaille, Kuopion torin brändääminen “mualiman navaksi” sekä Porin kävelykadun vuorovaikutustila.

Kolmatta kertaa nyt järjestettävä uusi kilpailumuoto luotiin ”keskustapalkinnon” (ollut jo vuodesta 1999) rinnalle (Pietarsaari voitti perinteisen keskustapalkinnon 11.5.2022).

Ehdotuksista toivotaan löytyvän esiin uusia älykkäitä keskustatekoja – niin pienemmistä kuin suuremmista keskustoista – ja näin parhaita virkeitä käytäntöjä innostamaan kaikkia Suomen keskustakehittäjiä.

Painopiste ei siten ole suurissa euromäärissä, vaan viisaissa oivalluksissa ja luovissa ideoissa, joita jokainen Suomen keskustakehittäjä voi soveltaa oman keskustansa kehittämiseen.

Samalla kannustetaan järjestämään omia paikallisia kaupunki-/kuntakohtaisia aluekilpailuja etukäteen, joiden esim. voittajaa voi ehdottaa valtakunnalliseen kilpailuun.

Ehdottajana voi olla keskustayhdistys tai jokin muu kaupungin/kunnan ylläpitämä kehittämisyksikkö.

Valmisteluvaliokunnan jäsenet puheenjohtaja Tero Lassilan johdolla valitsee voittajan ja mahdolliset erityismaininnan saaneet loppusyksyn 2022 aikana. Ensimmäinen palkinto luovutetaan voittavassa keskustassa.