Mainostoimistoammattilainen FM Jyrki Kajavalta harrastaa suunnistusta. Kakolanmäki palvelee erinomaisesti kaupunkisuunnistusta. Kajavalta muistelee, kun viime vuosituhannella vieraili Kakolanmäellä tuomassa tietokoneen vankilassa olleelle henkilölle, joka auttoi yliopistoa puhtaaksikirjoituksissa. Nyt funikulaari nostaa joen puolelta Linnakadulta ylös, silloin huipulle pääsi vain takapuolelta.

Funikulaari on Suomen ensimmäinen ulkona kulkeva kaupunkivinohissi. Otettiin käyttöön 24.5.2019. Radan pituus on 130 metriä, matka-aika 1 minuutti. Härveli on tunnettu jo valtakunnallisista medioista. Parissa vuodessa siitä tuli klassikko.

Blogisti Pilvi Linna haastatteli mainostoimistoammattilaista Jyrki Kajavaltaa funikulaarissa.

”Ensimmäistä kertaa pääsin nyt funikulaariin. Ennakkomielikuvissa luulin vaunun olevan kyllä isomman. Wiesbadenissa oli lähes samanlainen, mutta pidempi ja se liikkui vesivoimalla. Turun funikulaari oli kiinnostava kokemus ja käytän sitä kyllä tarvittaessa uudestaan”.

Turun kaupunkielämä?

”Kaupunkielämä Turussa on parasta kauppatorilla. Nykyään vierailen harvemmin kapakoissa, vaikka olen aitoturkulainen. Jännittäviä baareja kyllä löytyy kuten Pankki tai Koulu. Puutorin vessakin on mielenkiintoinen”.

Suosikkikeskustasi?

”Ehdottomasti haluan vielä Pariisiin. Viimeksi 1973 perheen kanssa olin siellä seuramatkalla. Mentiin bussilla, yövyttiin teltassa leirintäalueella. Yhtenä yönä olimme majoituslaitoksessa. Eiffel-tornissa selvisi kammoni korkeisiin, avoimiin ja vinoihin paikkoihin sekä liukuportaisiin. Roomakin kiinnosta, koska sielläkin 7 kukkulaa, kuten Turussa. Kotikaupunkini on itse asiassa hyvin mäkinen kaupunki”.