Suomen Kuntaliiton toimitusjohtaja Minna Karhusen mielestä tärkeintä on, että tunnustetaan kaupunkien menestyksen kansallinen merkitys. Ei pyrittäisi estämään kaupungistumista. Kaupunkien hyödyt on nyt tunnistettava, kuten on myös tunnistettava kaupungistumisen haasteet. Kaupunkeja on tuettava haasteiden ratkaisemisessa. Tehtävä ja rahoitus on oltava tasapainossa. On oltava kykyä ja kyvykkyyttä tuoda kansainvälisiä investointeja.

Karhusen suosikkikaupunkikeskustoja Suomessa ovat palkittu Hyvinkää, jossa kaupan suuryksikkö on keskitetty keskustan ytimeen sekä Järvenpää,  joka voi tulevaisuudessa olla palkittujen listoilla. Montreal on kansainvälisistä keskustoista viime aikaisin suosikki. Siellä yliopisto on keskellä kaupunkia ja opiskelijat asuvat keskellä kaupunkia. Opiskelijat lisäävät kaupunkien vetovoimaa.
Kuuntele Minna Karhusen citycast.

Categories: Citycast