Kaupallinen konsultti Tuomas Santasalo oli perustamassa EKK:ta 12.6.1997. Silloin oli erittäin hyvä kaupunkikeskustojen ”boomi” päällä. Lukuisat kaupungit olivat kiinnostuneita siitä, miten saadaan luotua kävelykeskustoja.

Santasalo oli jo tehnyt ympäristöministeriölle keskustoista erilaisia selvityksiä. Ympäristöministeriö ja kaupan järjestöt olivat jo vahvasti mukana kuten kiinteistöalan järjestötkin. Todettiin, että koska Ruotsissakin oli vastaava yhdistys, niin miksei Suomessakin? Ruotsista otettiin mallia. Perustamispöytäkirjan allekirjoitti yhteensä yhdeksän henkilöä.

Vuoden 2022 keskustakehittämisessä on kyllä edistytty. Aikoinaan tehtiin oikeita ratkaisuja kehittämällä eurooppalaista kaupunkia, ei amerikkalaista. On saatu nyt pikku hiljaa eteenpäin. Haasteena on nyt, miten pienemmät kaupungit saadaan mukaan.

Tanska on ollut hyvin esimerkillisiä keskustauudistuksia. Suomessa saattaa liikennesuunnittelu joskus ohjata liikaa keskustakehittämistä. Missä ihmiset kulkevat, on tärkeintä.

Kuuntele Tuomas Santasalon citycast.

Categories: Citycast