Kaupunkisuunnittelujohtaja Timo Hintsanen johtaa Turun kaupunkisuunnittelua. Oli luovuttamassa toukokuussa vuoden 2022 keskustapalkintoa Pietarsaareen. Molempien kaupunkien keskustoissa kehittäminen ja kehittyminen ponnistaa omasta historiasta. Turun juhlakonferenssissa 31.8.-1.9. nähdään se konkreettinen muutos, mitä Turun keskustassa on saatu nyt aikaan.

Hintsasen visiot

Blogisti Pilvi Linna haastatteli kaupunkisuunnittelujohtaja Timo Hintsasta kaupunkisuunnittelusta.

”Tärkeää kaupunkisuunnittelussa ja -kehittämisessä on pitkäjänteisyys, johdonmukaisuus sekä monialaisuus. Kehittämistä ei tehdä vain yksi asia kerrallaan, vaan käsitellään samalla kertaa kaikkia elämän alueita joita kaupunkiin kuuluu”.

Miten kannattaa luodaan visio?

”Sanaa ”visio” voi olla vaikea ymmärtää. Helposti kuvitellaan, että visio on jokin suunnitelma, joka pitää toteuttaa. Visiota pitäisi enemmän ajatella niin, että se on kuva jostakin, jota kohti mennään, eikä ole suunnitelma joka toteutuu sellaisenaan. Visiossa on elementtejä ja asioita, joita tavoitellaan, mutta voivat käytännössä toteutuakin eri tavalla”.

Mitä muilla on nyt opittavaa Turun kehittämisestä?

Turku on historiallisen keskustan ja kulttuuritoimintojen sijoittaminen lisäävät elävyyttä ja erilaisia toimintojen lisääminen ovat ottaneet ison sysäyksen eteenpäin. Kehittämisvyöry alkoi Kulttuuripääkaupunkivuodesta vuonna 2011. Sen jälkeen on otettu seuraava valtavan iso harppaus, joka tuottaa Turkuun kiinnostavia asioita investointiarvona jopa satoja miljoonia euroja”.

Missä keskustassa kannattaa vierailla?

”Oppimisen ja opin kannalta kannattaa tutustua juuri oman kaupunkinsa kokoisiin keskustoihin. Pohjois-Eurooppa on omanlaisensa kokonaisuus. Lund Etelä-Ruotsissa on erittäin hyvä esimerkki kaupunkikeskustoineen, jossa on myös tapahtunut paljon”.