Pormestari Minna Arve näkyy usein Turun kaupunkikuvassa mm. pyöräilemässä ja lenkeillään. Hän nauttii aina uusista haasteista ja ottaa niitä myös rohkeasti vastaan. Citykuchan ensimmäisenä esiintyjänä hän näytti mallin seitsemälle esiintyjälle. Kun oma esiintymisaika 7 minuuttia kului umpeen, niin kello klingahti. Nappiin meni.

Pormestari Arve valitsi Citykucha-aiheekseen Turun Taiteen talon. Se avattiin keväällä 2022. Rakennus palvelee taiteen tekijöitä, kaupunkilaisia ja matkailijoita. Rettigin entinen kuusikerroksinen tupakkatehdas sai uuden elämän. Taloa käyttävät päivittäin kuvataiteilijat, esittävän taiteen tekijät sekä luovan alan ammattilaiset. Suomen taiteilijaseuran Ateljeesäätiön 43 kuvataiteilijan työhuoneet sijaitsevat kolmannessa ja neljännessä kerroksessa.

Blogisti Pilvi Linna haastatteli pormestari Minna Arvetta suoraan Citykucha-esityksensä jälkeen.

”Puolustan kaupunkimaista elämäntapaa. Kulttuurille on kaupungissa tärkeää antaa mahdollisuuksia. Taide tarvitsee aina kodin. Paikka kohtaamisille ja yhdessäololle. Taiteen talo toimii loistavasti erilaisille näyttelyille, esityksille, tapahtumille ja työpajoille”.

Turun ravintolaelämä?

”Turun ravintolaelämä on kehittynyt hyvin monipuoliseksi. Myös BBC antoi juuri meille tunnustusta. Ravintola Kaskis palkittiin juuri Michelinin tähdellä. Sergio´s voi olla Suomen paras italialainen ravintola. Elegantti E. Ekblom on historiaa henkivässä paikassa. Aurajoen suurten lehmusten idyllissä myös sijaitseva Tintå on tunnelmallinen. Kakolanruusu on erilainen elämys. Ja Turusta löytyy lisää satoja muitakin ravintolatiloja ja -tunnelmia”.

Suosikkikeskustoja?

”Suomessa suosikkejani ovat Helsingin ja Kuopion keskustat. Niissä on paljon yhtäläisyyttä Turkuun. Tukholma on lempikaupunkini ulkomailla. On yllättävän lähellä Turkua”.