Joensuun kaupunkikeskustayhdistyksen ja Joensuun Virta Oy:n toiminnanjohtaja Katja Kolehmaisella on vankkaa kokemusta hankerahoitteisesta kehittämistyöstä.

Toiminnanjohtaja Katja Kolehmainen kertoo, mikä kehittämishankkeissa on tärkeintä. Yhdistyksen ja sen omistaman yhtiön kokonaistuotto on nyt 0,5 miljoonaa euroa vuodessa, josta noin 15 % on kehittämishankerahaa.

Blogisti Pilvi Linna haastatteli toiminnanjohtaja Kolehmaista, mikä keskeistä hankerahoitushakemuksissa.

”Kehittävä työote on kaiken lähtökohtana. On siis aktiivisesti kehitettävä toimintaa ja toimia alueen erilaisissa kehittämisverkostoissa. Toiminnanjohtajan täytyy tuntea aluekehitysohjelma ja EU:n ohjelmakauden ohjelma-asiakirjat. Nämä asiakirjat löytyvät ihan netistä. On tehtävä tiivistä yhteistyötä muiden aktiivisten aluekehittäjien, kuten esimerkiksi eri koulutusorganisaatioiden kanssa. ELY-keskukset ja maakuntaliitot järjestävät myös erinomaisia infotilaisuuksia ohjelmakauden rahoituksista. Niihin kannattaa osallistua, jos kehittämishankerahoitukset eivät ole vielä tuttuja työkaluja omassa paletissa”.

Kaupunkikeskustat ja kehittämishankkeet?

Eri ohjelmakausia kannattaa aktiivisesti seurata ja miettiä niiden tarjoamia mahdollisuuksia. ”Silmälasit silmillä” kannattaa tutustua eri rahoitusmahdollisuuksiin, ja sieltä kyllä löytyy elementtejä myös kaupunkikeskustojen kehittämiseen.

Monestako hankkeesta kokemus?

”Erilaisten kehittämishankkeet ovat olleet osa työtäni jo noin 27 vuoden ajan. Kokemusta on siten kymmenistä hankkeista. Periaatteenani ollut, että jos oikea kehittämiskohta on tunnistettu, niin sille rahoituskin on aina löytynyt. Joensuun kaupunkikeskustayhdistyksen viimeisin kehittämishanke on Maaseuturahaston rahoittama Läheltä torilta -hanke. Hankkeen tavoitteena on, että mahdollisimman moni Pohjois-Karjalan elintarvike- ja mikroyritys löytää Joensuun kauppatorin suoramyyntipisteenä.