Matkailun ammattilainen, iteronomi Jari ”Jartsa” Einiö on asunut jo 27 vuotta Hollannissa. Kotinsa on Almeressa, jonne on vartti junamatkaa Amsterdamista ja 27 minuuttia lentokentältä. Einiö lähti maailmalle Hausjärven Oitista. Ensimmäinen työpaikkansa oli hotelli Torni. Ollut Finnairin ja KLM:n palveluksessakin. Näyttää käsillään, mihin kirkontorni kallistuu.

Jartsa opastaa

Jari ”Jartsa” Einiö kehuu hollantilaista kaupunkielämää. Kaikkea löytyy varmasti. Jokaisella kaupungilla keskustoineen on oma profiilinsa ja identiteettinsä. Ja kaupungit sijaitsevat lähellä toisiaan.

Blogisti Pilvi Linna pyysi iteronomi Jari Einiötä kertomaan kotikaupungistaan Almeresta.

”Almere on vain 41 vuotta vanha. Arkkitehdeille annettiin kaupungissa ihan vapaat kädet. Mitään rajoituksia ei ollut. Mielenkiintoista on nähdä, miten Almere koetaan 30 vuoden kuluttua”.

Entä Amsterdam?

”Amsterdam on kansainvälistä kulttuuria ja viihdettä kaikista näkökulmista. Tarjonta on uskomatonta lähtien teatterista, oopperasta ja baletista. Myös taide kiteytyy upeasti Amsterdamiin kuuluisine taidemuseoineen. Uutta katsottavaa ja opittavaa löytyy aina”.

Mikä parasta Rotterdamissa?

”Moderni kauppahalli keskusaukiolla on huippumielenkiintoinen. Sitä pidetään maailman suurimpana taideteoksena. Sisäseinäpintaa (noin 10 000 m2) koristaa kreikkalaisen mytologian elämän lähteeseen perustuva taideteos. Rotterdamiin vaikuttaa yksi maailman suurimmista avosatamista. Se pituus on 47 kilometriä”.

Mikä parasta Delftissä?

”On pittoreski ja idyllinen. Delfti on todellakin kuninkaiden kaupunki”.

Jari Einiöltä voi itse kysyä lisää numerostaan +316 22948480.