Tampereen kaupungin ja Viiden tähden keskustan hankekehityspäällikkö, arkkitehti SAFA Minna Seppänen ihailee Rotterdamin lokakuisessa aamuvalossa kylpevää uutta kauppahallia, kuten yleisesti hollantilaista uutta arkkitehtuuria.  – Täällä ollaan luovia ja rohkeita, ja uusia ideoita pulppuaa lisää. Kauppahallin rakennus uudistaa Rotterdamin kaupunkikeskustaa hienolla ja yllättävällä tavalla.

Hollanti on jo kauan ollut edelläkävijä kävelykeskustoissa ja pyöräilyssä.  – Kaikki näyttää edelleenkin menevän huimaa vauhtia eteenpäin. Käveltävät alueet kaupungeissa laajenevat ja pyöräilyolosuhteet paranevat. Hollantilaisissa kaupunkikeskustoissa kävellen liikkuminen on käytännöllistä, mukavaa ja kaupunkielämyksiä tuottavaa.

Opiskeluaikana Seppänen oli töissä Hollannissa jonkin aikaa. Silloin hän oppi eurooppalaisten kaupunkikeskustojen tavoille. Tutuksi tulivat vilkas katu- ja torielämä, kuin myös vastavirtapyöräily autoliikenteen seassa. Samaa on nyt myös toteutettu Seppäsen kotikaupunkiin Tampereelle. – Suomen kaupunkikeskustojen ikkunat auki Eurooppaan!

Kuuntele Seppäsen Citycast:

Categories: Citycast