TURUN TAPAHTUMAMATOT VOITTOON

Turun keskustan tapahtumamatot ovat vuoden 2022 keskustateko Suomessa. Valokuvassa taiteilee Kai Kuutamo, valokuvan otti Esko Keski-Oja. Palkinto luovutettiin 24.10. pormestari Minna Arvelle Turun Kirjastosillalla. Toiminnanjohtaja Heli Järvelä Turku jätti hakemuksen elokuussa tekokilpailuun.

Ehdotuksia tuli 17 ympäri valtakuntaa. Päätavoite oli löytää viisaita oivalluksia ja uusia ideoita. Kolmella tapahtumamatolla on luovasti otettu Turussa katutilaa haltuun kesästä 2021 lähtien. Ne toimivat loistavasti matalan kynnyksen esiintymis- ja esittäytymispaikkoina.

Sytytä Turku -kansalaiskilpailu 19.8.2020 tuotti yhteensä 71 alkuehdotusta. Arkkitehti Katia Salon idea tapahtumamatosta jalostettiin kokonaiskonseptiksi erilaisia esityksiä, myyntipisteitä, ravintola- ja pop up -toimintoja varten. Tapahtumamatto on nyt jokaisen varattavissa sähköisestä varausjärjestelmästä puoleksi tai koko päiväksi ollen maksuton esitystoiminnalle ja yleishyödyllisille yhdistyksille.

Raadin puheenjohtaja Tero Lassila perustelee raadin valintaa: ”Idea Turussa syntyi avoimesti osallistamalla, sitä lisäjalostettiin kokonaisvaltaisesti, toimivuuttakin on jo testattu menestyksellä. Tapahtumamattoa on sovellettavissa helposti kaikissa keskustoissa Suomessa. Älykästä investoinnin ollessa kohtuullisen matala. Aktivoi pienempiäkin toimijoita ja elävöittää keskustaa. Tapahtumamatot ovat oivalluksien täysosuma ”.

HÄMEENLINNA JA RAUMA SAIVAT ERITYISMAININNAT

”Kotini on linnani – Hämeenlinna kotini” -asukasilta uusille asukkaille: Sari Hagemeier puh. 040 831 8716.

”Sparkling Night” -muotitapahtuma Vanhan Rauman näyteikkunoissa: Manu Aadeli puh. 044 971 7820.

MUUT EHDOTUKSET

Helsinki: Allas Sea Pool -merikylpylä ja kaupunkikeidas, Iisalmi: Pop Up -tapahtumaviikko tuomaan uusia kokeiluja ja iloa. Imatra: Sota – sivistyksen loppu -kansainvälinen katuteatterifestivaali. Joensuu: Asiakkuusjohtaja Esa Nykänen – henkilö tekojen takana. Kotka: Aaltoja! Valoa ja ääntä -kaupunkifestivaali. Kouvola: Kulttuuritoimijoiden Yli Rajojen -projektin tuottama kauhumusikaali. Lahti: Lahden visuaalisten taiteiden museo Malva keskustassa. Lappeenranta: Vety 60 vuotta -juhla. MänttäVilppula: Taidekaupungin Minimetsä taiteilija Nina Backmanin johdolla. Pori: Kauppatorin uusi torirakennus. Riihimäki: Rakkausfestivaali Lempi. Rovaniemi: Vapaaehtoisvoimin toteutettu iso laavu. Savonlinna: Torikeidas – elävä kohtaamispaikka. Varkaus: Opettava ja osallistava Taideniitty.

Keskustatekoraati 2022: Tero Lassila (puheenjohtaja/kiinteistöt puh. 040 076 8014), Simo Hiilamo (kauppa), Anne Jarva (kunnat), Eija Kölhi (viestintä) ja Pekka Vähäkangas (kulttuuri).