Kolmasosa Suomen kaupungeista avaa joulukautensa lauantaina 19.11.
Ne ovat hillityn tyylikkäitä ja tunnelmallisia. Nyt on järjestyksessään jo kuudes valtakunnallinen yhteisjoulunavaus. Mukaan liittyy parin viikon aikana yli 50 kaupunkikeskustaa.

Helsingin joulunavaus on lauantai-iltapäivänä 19.11. Pääkaupunkimme jouluklassikolla on pitkä perinne alkaen joulunavauskarnevaalista vuodelta 1949, jolloin lennokas kulkue ja jatsiorkesteri hurmasi valtavaa väentungosta. Jouluvalojen sytyttäminen ja syttyminen Aleksanterinkadulle on aina perinteisesti ollut herkkä hetki, kuten nyt vuonna 2022. Joulunavaustunnelma tiivistyy jouluparaatiin ja herkistyy ohjelmalliselle Senaatintorille.

Jo vuonna 1900 Suomessa lumouduttiin Turun Tuomiokirkon satumaisesta joulukuusesta. Siihen syttyivät ensimmäiset ylimaalliset sähkövalot. Vuonna 1930 Helsingin Kluuvikadulla kauppiaat koristelivat ensimmäisen joulukadun Bertha Fazerin johdolla. Vuoden 1949 Helsingin jopa räväkkää joulunavausjuhlaa voidaan kuitenkin pitää aloitusvuotena kaikille yhteisjoulunavauksille.

Valtakunnallinen yhteisjoulunavaus järjestettiin virallisesti ensimmäistä kertaa itsenäisyyden juhlavuonna 2017. Se oli silloin osa valtion ”Suomi 100” juhlallisuuksia. Nyt on kuudes kerta.

”Suomi 105” -yhteisjoulunavaus tarjoaa nyt persoonallisia joulumakupaloja eri kaupunkikeskustoissa omine traditioineen ympäri Suomea. Mukana ”Suomi 105” -valtakunnallisessa yhteisjoulunavauksessa vuonna 2022 on lähes 50 kaupunkia ja keskustaa ympäri Suomea. Lumesta unelmoidaan aina, etenkin Etelä-Suomessa.