Palonen ja Limerick

Published by admin on

Johtava asiantuntija Katja Palonen työskentelee työ-ja elinkeinoministeriössä (TEM). Työpaikkansa on Aleksanterikatu 4:ssä, aivan toisessa päässä missä Stockmann sijaitsee.

Blogisti Pilvi Linna haastatteli TEMin johtavaa asiantuntijaa Katja Palosta taustoistaan, työurastaan ja näkemyksistään:

”Olen kotoisin Porista. Kirjoitin ylioppilaaksi Riihikedon lukiosta, joka oli ennen ja jälkeen Riihikedon lukion Porin suomalainen yhteislyseo (PSYL). Nykyään Porissa on yksi lukio, johon myös PSYL on yhdistynyt eli Porin lukio. Lukion jälkeen opiskelin yliopistossa kansainvälisiä suhteita, valtio-oppia, kansainvälistä oikeutta, sosiaalipolitiikkaa sekä olin opiskelijavaihdossa Länsi-Irlannissa Limerickin yliopistossa”.

Limerickin kehittäminen ja kehittyminen?

”Limerick on hyvä esimerkki kaupunkikehittämisestä ja -kehittymisestä. Vuonna 1999 olin vaihto-opiskelijana kaupungissa. Se tunnettiin tehdaspaikkakuntana. Vierailin työmatkalla muuttuneessa Limerickissä kuutisen vuotta sitten. Rakennuskanta on Irlannissa yleensä hyvin matalaa, mutta keskustaan oli rakennettu nyt korkeita taloja. Kaupunki oli muuttunut täysin ja keskusta siistiytynyt. Rakennuksia oli perusparannettu. Ilme oli muuttunut modernimmaksi. Limerick muuttui positiivisesti vajaassa 20 vuodessa korkeine rakennuksineen ja freesattuine ilmeineen”.

Työura virkanaisena?

”Aloitin sisäministeriössä kansainvälisissä asioissa. Sen jälkeen olin esikuntatehtävissä ja olen myös tehnyt viestintää, kunnes siirryin valtiovarainministeriön kunta- ja aluehallinto-osastolle. Nyt olen ollut neljä vuotta TEMissä vastaamassa kansallisen kaupunkipolitiikan koordinaatiosta. Olen mukana myös aluekehittämisessä ja TE-palvelu-uudistuksessa. Nyt olen neljättä vuotta ollut EKK:n hallituksen asiantuntija”.

Uutta kaupunkipolitiikkaa Suomeen?

”Suomessa tehdään jo nyt hyvää kaupunkipolitiikkaa, mutta paljon kehitettävääkin löytyy. Kumppanuus ja aito keskusteluyhteys on parantunut kaupunkipolitiikassa viime vuosina. Tähän on myös panostettu, mutta lisäpanostuksia tarvitaan yhä. Tarvitsemme kaupunkipolitiikkaan ja kaupunkien kehittämiseen enemmän jatkuvuutta, kauaksi katsomista, tavoitteellisuutta sekä konkreettisia toimia. Emme myöskään ole yhteiskunnassa käyneet aitoa, laajaa keskustelua kaupungistumisesta ja sen mahdollisuuksista sekä haasteista. Tämän keskustelun aika olisi nyt kaikilla yhteiskunnan tasoilla. Kaupunkipolitiikan lentokorkeutta tulisikin yhteiskunnallisesti nostaa juuri nyt”.