Uusi kaupunkipolitiikka -seminaari

Puheenjohtajana toimi Esa SALOKORPI paikkana valtiovarainministeriön “Paja”.

Mika RISTIMÄKI: Keskustoilla on erityismerkitys kohtaamispaikkoina sekä monipuolisina työpaikka- ja palvelualueina. Muutosalueiden, kuten entisten teollisuus- ja varastoalueiden, kytkeminen keskustoihin on nyt keskeistä.

Pekka VÄHÄKANGAS: Kaupunki on ihmisen tärkein “käyttöliittymä”. Kaupungit hoitavat mm. jokaisen terveyttä ja hyvinvointia tuoden arkeemme myös vihreyttä ja kulttuuria.

Ulla PÖLLÄNEN: Elämä on ihmisissä, ihmiset ovat elämä. Keskustoja on siten kehitettävä erilaisten ihmisten ehdoilla. Suomi on iso maa, ja kaupungit poikkeavat toisistaan.

Tero LASSILA: Elävyyslaskentojen perusteella näyttää siltä, että asiakasvirrat eivät palautuneet ennen pandemia-aikaa olevalle tasolle. Myös käyntiajat ovat lyhentyneet. Lauantaiden merkitys näyttää pienentyneen.

Harriet LONKA (Keskusta) ihailee vehreitä keskustoja, joissa on hyvä hengittää.

Sari MULTALA (Kokoomus) esittää, että Sydney on yksi maailman hienoimmista kaupungeista.

Teija MAKKONEN (Perussuomalaiset) ihailee Dubain tornitaloja sekä innovatiivisia Tukholmaa ja Tallinnaa.

Lauri MURANEN (SDP) ihailee Melbournen puistomaisuutta, tunnelmaa ja ainutlaatuisuutta.

Atte HARJANNE (Vihreät) kehuu Kööpenhaminaa, koska keskusta on tiivis ja saavutettava eläväisine kaupunkikulttuureineen.