Helsinkiläinen taiteilijaprofessori Juha ilonen on arkkitehti. Asuu urbaanisti, ei tarvitse arjessaan autoa. Ilonen kävi juuri Pariisin keväässä, edellisestä kerrasta ehti kulua jo 20 vuotta.

Ilonen taiteilijaprofessori

Blogisti Pilvi Linna haastatteli Pietarsaaressa taiteilijaprofessori Juha Ilosta kaupunkikehittämisestä.

”Olen syventynyt Olohuone-projektini kautta 31 kaupunkitilaan Helsingissä. Niitä voisi kohentaa pienillä asioilla. Etsin kaupungista potentiaalisia paikkoja, joita voisi muokata, jotta niistä tulisi oleskeluun sopivia. Samantyyppisiä paikkoja on löydettävissä mistä tahansa kaupungista”.

Ulkomainen esimerkkikeskusta?

”Olin syksyllä Sisiliassa. Siellä ihastuin kukkulakaupunkeihin. Ne ovat voineet olla samanlaisia jo satoja vuosia. Vähäisillä resursseilla ja niukoilla materiaalipaleteilla syntyi viehättäviä kaupunkitiloja. Julkisivutkin olivat keskenään lähes samanlaisia. Moni kaupungeista tuhoutui maanjäristyksissä, mutta rakennettiin uudelleen – aika saman näköisiksi”, mutta huikeilla barokkilisäyksillä”.

Helsingin kehittäminen?

”Helsinkiin yritetään tuoda väen vängällä sijoittajien ehdoilla megametropolien ratkaisuja, joissa on valtavia yksiköitä, joilla ei välttämättä ole tekemistä pääkaupungin hengen kanssa”.

Paikan henki?

”On kaupungin identiteettiä koostuen niistä positiivisista ominaisuuksista, jotka suurin osa asukkaista mieltää myönteisinä. Ne kasvavat ja voimistuvat vähitellen historian saatossa. Kaupungit kehittyvät näin hitaasti ilman radikaaleja vetoja, joita tarjotaan liian usein. Toisaalta on viisasta hyödyntää vanhoja alueita ja ottaa ne jopa uudenlaiseen käyttöön. Tallinnan Telliskivi on hyvä esimerkki. Suomessa myös Turku, koska siellä on niin paljon hyvää, vaikka kaupunkia tuhottiin 1960-luvulla. Aurajoen ihanuudelle ei voi mitään! Alkuperäinen mittakaava on säilynyt. Vanha Rauma ja vanha Pietarsaarikin ovat hienoja. New Yorkin Manhattan on suosikkini vahvoine identiteetteineen. Pilvenpiirtäjäkaupunkia ei voi muualle kopioida. Kehittäminen lähtee aina oman kaupungin historian tuntemuksesta”.