Head of Product Jari Erämaa on kotoisin 1200 asukkaan Karijoelta. Opiskeli Tampereen Teknillisessä Yliopistossa tietotekniikkaa ja teollisuustaloutta. Asuu nyt Belgiassa perheineen työskennellen Flow Analyticsissa. Yritys on erikoistunut LiDAR-pohjaiseen liikkumisen mittauksiin kaupunkiympäristössä.

Menetelmä laskee etäisyyksiä infrapunalaserin avulla luoden 3D-pistepilviä. Tekoäly tunnistaa ihmiset, pyöräilijät ja erilaiset ajoneuvot antaen tarkan sijainnin sekunnissa. Tiedot tallentuvat analyysejä varten.

Helsingin Pohjoisesplanadilla suljettiin ajokaista terasseille, kun taas Eteläesplanadilla ajokaista varattiin pyöräilijöille. Erämaa toteuttaa nyt LiDAR mittausta yhteistyössä Helsingin kaupungin Forum Viriumin kanssa. Hehtaarin alueella tarkkaillaan liikenteen ruuhkaisuutta, pyöräilijöiden ja kävelijöiden reittivalintoja sekä vuokraskoottereiden tai polkupyörien pysäköintiä. Tiedon avulla vältetään kiistoja ja voidaan tehdä oikeita johtopäätöksiä. ”Mitä ei voi mitata, sitä ei voi kehittää”…

Belgiassa on idyllisiä kaupunkeja kävelykeskustoineen, kuten Brugge, Dinant, Gent ja Antwerpen. Erämaa vieraili juuri Alankomaissa Rotterdamin satamassa ja kaupunkialueella, mikä oli positiivinen yllätys. Modernit rakennukset yhdistyivät saumattomasti historialliseen keskustaan.

Brysseliä on kehitetty rohkeasti. Suuria alueita on suljettu autoliikenteeltä, samoin kuin autokaistoja vaihdettu pyöräteiksi. Muutokset herättävät Erämaan mukaan voimakkaita tunteita aina.