Ars Pori on keskustaTEKO 2023

Taidefestivaali tyhjiin tiloihin on voittaja, erityismaininnat Kotkaan, Lahteen sekä Turkuun.

Kilpailulla toivottiin löytyvän virkeitä käytäntöjä matalalla kynnyksellä. Ehdotuksia saatiin eri kaupungeista yhteensä 17 erilaista pääosin paikallisilta kaupunkikeskustayhdistyksiltä.

Vaikuttavuus, talousvaikutukset ja sisältöjen yleistettävyys olivat avainsanat kuten moninaisuus ja kannustavuus. Neljättä kertaa järjestettävä kilpailu onnistui tavoitteissaan. Kaupunkien ja kaupunkikeskustayhdistysten on helppo ammentaa näistä ideoista omien keskustojensa kehittämiseen.

Ars Pori on voittaja. Tapahtuman toteuttivat laajat tahot kiinteistönomistajista erilaisiin kulttuuri- ja taideyhteisöihin Porin ytimeen. Liikutti 10 000 porilaista. Tämä ”tyhjien tilojen taidefestivaali” on huikea. Sai jo valtakunnallistakin medianäkyvyyttä. Kaupunkilaiset kokevat nyt omakseen. Vaikuttava ja monistettava sekä erittäin ajankohtainen. Jo alkuideahan lähti elävöittämisestä, mitä puheenjohtaja Lassila painottaa.

EKK:n keskustatekoraati 2023: Tero Lassila (puheenjohtaja puh. 040 076 8014), Eija Kölhi (viestintä), Anne Jarva (kaupungit), Tiina Oksala (kivijalkayrittäjät), Ulla Pöllänen (kauppa), Minna Seppänen (konferenssi 2023) ja Tea Taivalkoski (ruokakauppa).

KOLME ERITYISMAININTAA

Kotka: Allsång på Sapokka. Kesäkuusta elokuuhun aina torstaisin kello 18-20 ja pääsymaksuttomasti. Aktivoi toiminnallisesti venesatamatoria. Hyvin perheystävällinen ja palvelee kaiken ikäisiä. Luo Kotkaan hyvää mieltä ja yhteistä tuulta. Jokaiseen Suomen kaupunkiin ensi kesänä?

Lahti: Nopea reagointi Pelicansin urheilumenestykselle. Täydellinen kisakatsomo ”popahtikin” keskelle toria. Hyödynsi jääkiekon MM-kisojakin, myös euroviisujakin. Lahtelaisten oma osallistava valinta kaupunkinsa ytimeen. Urheilullakin voi keskusta kehittyä!

Turku: Elegantisti uudistettua kauppatoria jalostettiin tapahtuma-alustaksi. Avausjuhla oli tasan vuosi sitten. Sen jälkeen ollut jo 100 tapahtumaa. Viime vuonna 2022 Tapahtumamatot olivat jo vuoden keskustateko. Turun keskustauudistus sai 2021 valtakunnallisen keskustapalkinnon. Kehitys ei pysähdy.