Vitivalkoparran keskustat

Published by admin on

Joulupukki hieman jo uuvahti (valokuva Manskin joulunavauksesta). Ensimmäinen virallinen joulunavauspäivä oli jo 18.11. Siitä käynnistyi joulunavausten ensimmäinen aalto Suomessa. Itsenäisyyspäivään mennessä kaikissa 50 elävässä keskustassa joulu oli avattu. Vuonna 2024 avainpäivämäärä on 23.11. Silloin avataan taas kaupallinen joulukausi. On tärkeä lähtöhetki keskustojen kaikille kaupoille, putiikeille, kahviloile ja ravintoloille. Joulu on aidoin juuri elävissä keskustoissa. Ja keskustat on pidettävä elinvoimaisina, yhdessä me kaikki.

Blogisti Pilvi Linna haastatteli Joulupukkia juuri ennen kotimatkaansa Korvatunturille.

”Ikä painaa yhdessä muorin kanssa. Maailmaan tulkoon jo pysyvä rauha. Että sotiminen jo loppuisi. Jouluna kokoonnutaan rauhassa yhteen. Koskee valtioitakin. Joulurauhakin koko Eurooppaan julistetaan Suomen joulukaupunki Turusta”.

Joulun kaupallisuus?

”Jo itämaan tietäjätkin toivat tullessaan lahjoja. Toisaalta se lahja voi olla aineeton. Kokoonnutaan vaan yhteen, tunnelmoidaan menneitä ja suunnitellaan tulevaisuutta. Lahja on ennen kaikkea hyvän tahdon ele. Antaa itsestään toiselle jotakin, vaikka vain hetken aikaa. Pieni glögihetki tunnelmallisesti keskustan joulutorilla? Kaupunkielämä on varmasti ihmisen parasta aikaa”.

Joulunavausten kehittäminen?

”Jokaiseen kaupunkiin on jo syntynyt vuosikymmenissä omia perinteitä ja traditioita. Niitä pitää tulevaisuudessa lisäterävöittää ja -jalostaa. Erilaisuus ja omaperäisyys kestää aikaa. Liittyy yleisellä tasolla kaikkeen kaupunkikehittämiseen. Jokaisen kaupungin on löydettävä ainutlaatuiset vahvuutensa. Koskee Suomen joulunavauksiakin”.