Maarianhaminan kaupunkikeskusta on kehittynyt viime vuodet näkyvästi. Salaisuus on laaja-alaisessa elinkeinolähtöisessä yhteistyössä. Cityledare Dan Ferna (vasemmalla) esittelee tulevia jouluvaloja City Mariehamnin ohjausryhmän puheenjohtaja Peter Enbergille ja Maarianhaminan kaupunginarkkitehti Dominicus Björkstamille. Jouluvalojen johtoideana on merikompassilogo, johon kaikki keskustakehittämisen viestintä Maarianhaminassa johdonmukaisesti tukeutuu.

Blogisti Pilvi Linna haastatteli cityledare Dan Fernaa Maarianhaminan keskustan kehittämisestä.

”Olen syntynyt vuonna 1966 Ruotsin Västeråsissa ja varttunut Skultunassa. Opiskelin markkinointia Västeråsin korkeakoulussa. Mediatalo Aftonbladetin palveluksessa olin vuodet 1999-2017 sekä heti sen jälkeen Tukholman messujen markkinointijohtajana. Ahvenanmaalle muutin vuonna 2018 vaimoni mukana. Hän sai täältä uuden työpaikan. Aluksi matkustelin kaksi vuotta lähes viikoittain Maarianhaminan ja Tukholman väliä, koska minulla oli vielä asunto Tukholmassa.  Tammikuussa 2019 minut valittiin hakumenettelyllä johtamaan Maarianhaminan keskustan kehittämistä. Olen kotoutunut muutamassa vuodessa nyt loistavasti. Nautin etenkin saaren ympärivuotisuudesta”.

Mitkä ovat tärkeimmät onnistumiset keskustan kehittämisessä?

Tapahtumat Maarianhaminassa ovat vahvistuneet. Myös vuorovaikutus toimii hyvin: esimerkiksi vierailujen määrä kotisivuillamme (www.citymariehamn.ax) kasvaa koko ajan. Yhteistyö yrittäjien sekä kiinteistönomistajien kanssa toimii loistavasti. Kaikki haluavat nyt mukaan kehittämiseen. Kesäkävelykatu ja talvivalaistus kehittyy edelleen. Joka vuosi mennään eteenpäin yhdessä”.

Mikä keskusta on tutustumisen arvoinen?

”Espanjan Malaga kiinnostaa erityisesti. Siellä on tehty uskomattoman hienoa työtä viime vuosina keskustan kehittämisessä”.