EKK:n perinteinen syysopintomatka numero 16 suuntautui Liettuaan. Kohteina olivat nykyinen pääkaupunki Vilna sekä entinen pääkaupunki Kaunas, joka sijaitsee Liettuan keskipisteessä. Kaupungit kytkeytyvät Napoleoniin idän retkeen vuonna 1812 mennen ja tullen. Vilna on poikkeava pääkaupunki. Se ei sijaitse meren rannalla kuten esimerkiksi Riika, Tallinna, Helsinki, Tukholma, Oslo tai Kööpenhamina.

Katolinen maa on omaperäinen ja nyt hyvin kansallistuntoinen. Kahden vuosikymmenen kehitysharppaus on vaikuttava. Kaupunkitilat ovat hyvin siistejä ja tyylikkäitä sekä historiaa taitavasti kunnioittavia. Palvelut pelaavat. Toisaalta taustalta voi vielä löytyä rosoisuutta ja keskeneräisyyttäkin. Kaupunkikeskustauudistus oli näkyvimmillään uudessa 2018 avatussa Vilnan nykytaiteen museossa (Mo). Rakennus häikäisi. Vanha Vilna oli niin keskiaikainen, mutta joen toisella puolella oli jo manhattanilaista hehkua.

Kaunasissa yllätti parikilometrinen kävelybulevardi. Perinneannos ”zeppeliini” antoi keskustakehittäjille lisäpuhtia. Opintomatkamme onnistui: monitasoisia kehittämisnäkökulmia, juurevaa verkostoitumista ja raikkaita ideoitakin tuliaisiksi. Muraali on media.

OPINTOMATKOJA: 2006 Bilbao, 2007 Genova, 2008 Budapest, 2009 Berliini, 2010 Torino, 2011 Pietari, 2012 Lontoo, 2013 Praha/Dresden, 2014 Tallinna, 2015 Bratislava/Wien, 2016 Varsova, 2017 Parma/Bologna/Pavia, 2018 Pariisi, 2019 Hampuri/Bremen, 2022 Rotterdam/Amsterdam/Delft, 2023 Vilna/Kaunas