Tuli joulu valkoinen

Joulunavaukset eri kaupungeissa on toteutettu marraskuun aikana. Haminassa viimeisenä 9.12. Valtakunnallinen yhteisjoulunavausperinne alkoi vuonna 2017. Silloin Suomi juhli 100 vuottaan. Nyt vuonna 2023 on seitsemäs kerta.

Helsingin raikasta joulunavausjuhlaa vuodelta 1949 pidetään lähtökohtana kaikille Suomen joulunavauksille. Silloin lennokas kulkue jatsiorkestereineen hurmasi väentungoksen. Jouluvalojen sytyttäminen Aleksanterinkadulle on tärkein joulunavaushetki Suomessa. Nyt se on/oli lauantain sinisenä hetkenä järjestyksessään 75. kerta.

Turussa lumouduttiin kutenkin jo vuonna 1900 Tuomiokirkon satumaisesta joulukuusesta. Siihen syttyivät ylimaalliset Suomen ensimmäiset sähkövalot hurmaten turkulaiset. Jo vuonna 1930 Helsingin Kluuvikadulla kauppiaat koristelivat ensimmäisen joulukadun Bertha Fazerin johdolla.

Vanhimmat joulutorit ovat keskiajalta. Joulutoriperinne on vahva saksankielisillä alueilla, etenkin Saksan kaikissa kaupunkikeskustoissa. Niissä rakennetaan hartaudella vaikuttavia joulutoreja. Joulukojuista myydään lämmintä juotavaa, pientä syötävää ja erilaisia käsityötuotteita. Tallinnan vanhalla torilla aistii vahvan keskieurooppalaisen joulutoriperinteen. Senaatintorilla on perinteiset Tuomaan Markkinat. Ne alkavat aina joulukuun alussa. Tapahtuman on arvioitu peräti 10 parhaan joulutorin joukkoon Euroopassa. Idyllisiä joulutoreja löytyy ympäri Suomea mm. Fiskarsista ja Mathildedalista.