EKK:n keskustapalkintoraadin puheenjohtaja (vuodesta 2020) Aulis ”Ale” Tynkkynen kirjoitti ylioppilaaksi Parikkalan lukiosta, opiskeli arkkitehdiksi Tampereella ja väitteli tekniikan tohtoriksi TKK:ssa. Työurallaan toimi kaavoitusarkkitehtina Iisalmessa,  Loviisassa teknisen viraston päällikönä sekä ympäristöministeriössä rakennusneuvoksena. Viihtyy puutalossaan Loviisassa.

Alen pilvilinnoja

Blogisti Pilvi Linna haastatteli alkutalven lumisessa Loviisassa arkkitehti SAFA Aulis Tynkkystä.

”Olen EKK:n tutkimus- ja kehittämisyksikössä sekä EKK:n hallituksen varajäsen. Viime aikoina olen tuottanut julkaisuja: ”Tanssit jatkuu Rajavaaran lavalla” (ISBN-13: 9789528022602). Se on historiikki lapsuuteni kotikylästä painottuen 1960-luvulle. Silloin vireässä kylässä oli vielä 300 asukasta. Keskustakehittämisen artikkeleistani koostin julkaisun ”Eläviin keskustoihin” (ISBN-13: 9789528046929). Jatkoakin on tulossa.

Keskustapalkinto 2024?

”Arviointiprosessi on käynnissä. Ehdokkaisiin tutustutaan paikalla. Keväällä julkistetaan voittaja. Keskustapalkinto on lähivuosina mahdollisesti uudistumassa. Vuodesta 1999 on palkittu aika joukko keskustoja. Reipasta uutta kaupunkiuudistusta Tampereen malliin ratikoineen ja Viiden tähden keskustoineen Suomi kaipaa lisää”.

Saimaa foorumi 12.-13.6.2024?

”Saimaa yhdistää ja voi erottaa. Nyt Itä-Suomi tarvitsee uutta ylimaakunnallista Saimaa-ilmiötä. Myönteisiä näkymiä tarvitaan väestökehityksen ollessa taantuva kuten syntymäkylässäni Rajavaarassa, jossa väestöstä 90 % katosi puolessa vuosisadassa. Toimia ja ideoita nyt tarvitaan”.

Missä keskustassa kannattaa vierailla?

”Mikkelin keskusta on hyvä. Ihailen pieniä torikeskeisiä keskustoja sekä keskiaikaistyyppisiä vanhaa Porvoota ja Raumaa. Naapurissa Tallinna on yksi hienoimmista. Kaunaksen kävelybulevardi on huippu. Sen pituus on 1.5 kilometriä. Vilnastakin löytyy keskiaikaistyyppistä katurakennetta ilman jäykkää ruutukaavaa. Loviisa on viihtyisä vaikuttavine puistoakseleineen. Ruotsin tuleva kuningatar Victoria pistäytyi elokuussa Loviisassa.  Sivusi kotiani parin metrin päästä”.