Kotkassa ystävänpäivänä

Valtakunnallinen toiminnanjohtajatapaaminen oli ystävänpäivänä. On jo perinne. Nyt vuorossa oli Kotka. Upouusi Satama Areena puurakenteineen huikaisi: Krista Östman (Helsinki), Pipsa Wirtanen (Lahti), Niina Härkönen (Kotka), Anna Kyntäjä (Jyväskylä), Kati Klaavuniemi (Kouvola) ja Riikka Töytäri (Tampere).

Kaupunkikeskustayhdistykset nyt ja tulevaisuudesta keskustelutti innostavasti: Mikä on keskustayhdistysten tärkein arvoperusta? Miksi etenkin nyt keskustayhdistykset ovat elintärkeitä kaupungille? Miten saada jokainen kaupunki ymmärtämään keskustayhdistysten erittäin keskeisen merkityksen? Keskustakehittäminen onkin ennen kaikkea kauppaelinkeinojen ja ravitsemustoimintojen vahvistamista? Keskustayhdistysten keskeisinkö tehtävä on rakentaa vahva silta julkiselle hallinnolle ja elinkeinoelämälle – ja miten kaupunkikeskustassa pitää tätä yhteistyötä aina vahvistaakin? Vuodesta 1999 myöntämistä keskustapalkinnoista (yhteensä 24 kappaletta) jokaisessa voittaneessa kaupungissa on ana vireä keskustayhdistys, niillä on näin ratkaiseva merkitys menestykselle? Ilman keskustayhdistystä keskusta ei voi oikeasti kehittyä? Itsellinen, itsenäinen asema on keskustayhdistykselle ehkä tärkeintä?

Vuonna 2025 näemme uudestaan. Ehkä Jyväskylässä tai Hämeenlinnassa, mutta silloin tasan viikko ennen ystävänpäivää? Niin kaikki toiminnanjohtajat pääsevät mukaan, eikä mene päällekkäin esim. laskiaisrientojen kanssa. Ja kaksi tuntia varataan virallista aikaa yhteiseen ideointiin ja kehittämiseen. Ainakin.