MAARIANHAMINA VOITTI

Valtakunnallinen keskustakilpailu 2024 on nyt ratkaistu. Elävät Kaupunkikeskustat (EKK) ry palkitsi Maarianhaminan 19.4. linjakkaasta ja historiasensitiivisestä keskustauudistuksestaan. Kilpailu järjestettiin Suomessa 25. kertaa.

Pikkukaupungin kävelykadun varteen valmistuneeseen historialliseen Telegrafen-kokonaisuuteen panostettiin yhteensä 40(!) miljoonaa euroa: kauppakeskus ravintoloineen ja kahviloineen, toimistotiloja ja 30 asuntoa sekä pysäköintitilaa 110 autolle. Entinen lennätinkortteli keskustan ytimessä heräsi näin uuteen paikan henkeensä. Se viimeistelee nyt hienostuneesti keskustan palvelutarjonnan, kokoaa ja tiivistää asuntoineen kaikkia asiakasvirtoja suoraan kaupalliselle keskipisteelle. Hyödyttää demokraattisesti siten kaikkia maarianhaminalaisia.

Palkintoraadin puheenjohtaja Aulis Tynkkynen on innostunut: ”Maarianhamina näyttää mallia kaikille suomalaisille, sekä myös ruotsalaisille, keskustakehittäjille. Ei todellakaan ole kaupungin koosta kiinni. Asukasmäärä (vain 11 817 asukasta) on vuodesta 1999 järjestetyn keskustakilpailun uusi ennätys. Erittäin pitkäjänteinen ja määrätietoinen yhteistyökyvykkyys ratkaisi. Kerroksellinen keskusta kehittyy näkyvästi kaikilla tasoilla lähtien jo pienimmistäkin yksityiskohdista. Asemakaava (Georg Chiewitz 1859) loi ainutlaatuisen, mutta toisaalta hyvin haasteellisen kehittämislähtökohdan”.

City Mariehamn aktivoi päivittäin näkyvästi keskustayhteistyötä. Toiminnanjohtaja Dan Ferna osallistuu niin Suomessa kuin Ruotsissakin valtakunnallisiin keskustojen kehittämisverkostoihin. Tapahtumallisuus ulottuu myös matkailukausien ulkopuolelle. Hillitty ja kärsivällinen yhteistyötapa tuottaa tulosta.