Onko keskustassanne Suomen paras jouluikkuna? Elävät Kaupunkikeskustat (EKK) ry:n raati valitsee Suomen parhaimman joulunäyteikkunan 2025. Jokainen kaupunki voi ehdottaa yhtä ikkunaa valtakunnalliseen kilpailuun saaden näkyvyyttä myös somessa #suomen_paras_jouluikkuna
Kilpailu nostaa kivijalkaliikkeiden kiinnostavuutta ja vahvistaa kaupunkikeskustojen vetovoimaa. Sisäänjättö viimeistään tiistaina 16.12. pokko.lemminkainen@kaupunkikeskustat.fi. Yksipuoleinen A4 pdf valokuvin, perusteluin ja hakijatiedoin. Voittaja julkistetaan perjantaina 19.12.
Ehdokkaan voi valita paikallisella yleisöäänestyksellä, valitsijaraadin tai yksittäisen kaupunkilaisen nimeämänä.
VALINTAKRITEEREJÄ
- Omaperäinen idea ja näyttävä toteutustapa
- Ratkaisujen laadukkuus ja kustannustehokkuus
- Miten elävöittää omaa keskustaa
Jouluikkunaraati 2025: toimitusjohtaja/visualisti Heidi Lehto (raadin puheenjohtaja), Helsingin yrittäjien toimitusjohtaja Tiina Oksala, Erikoiskaupan liitto ETU ry:n toimitusjohtaja Ulla Pöllänen.
VISUALISTIN VINKKI: NÄIN VALOKUVAAT JOULUIKKUNASI
VISUALISTIN VINKKI: OMALEIMAINEN IDEA
Hyvä idea on naseva, helposti ymmärrettävä, tarpeeksi rohkea ja etenkin oma. Lähde ideoimaan ikkunaa oman liiketoiminnan kautta; mitä haluat nyt myydä? Tarjoa asiakkaalle mielikuvaa, unelmaa, elämäntapaa, valmista ratkaisua, innostumista, hämmästystä… Älä tyydy vain näyttämään tuotetta, se tuskin itsessään herättää asiakkaan innostusta. Ehkä tehokkainta onkin vain myydä mielikuvaa tai tunnetta siitä, mitä itse tuotteen tai palvelun hankkimisesta seuraa? Rakenna asiakkaalle elämys tai oivallus, joka tuntuu henkilökohtaiselta. Pärelastuvalaisimista rakennettu lumiukko esittelee sekä liikkeen tuotevalikoimaa, että puhuttelee jokaista lumisateessa lumiukon rakentanutta! Yllätä, poikkea kilpailijoista, tarjoa elämys ja kohdenna viesti rohkeasti.
VISUALISTIN VINKKI: TEHOKAS TOTEUTUS
Hyvä ja tehokas näyteikkuna kertoo yhden viestin kerrallaan. Sen rakentaminen on yritykselle nopeaa ja viesti asiakkaalle selkeä. Riippumatta siitä onko näyteikkunassa yksi vai tuhat eri elementtiä, tulee esillepanon olla yrittäjälle kustannustehokasta ja kaupallisesti kannattavaa. Isoilla painopinnoilla, suurilla elementeillä ja toistolla esillepanon rakentaminen tapahtuu tehokkaasti. Hyvät näyteikkunan rakenteet helpottavat ikkunan rakentamista. Valot, näyteikkunakalusteet, vaihdettavat taustat, monikäyttöiset moduulikalusteet tai yhä uudelleen maalattavat helppohoitoiset pinnat tekevät näyteikkuna rakentamisesta nopeaa ja edullista. Näin myös yritysviesti säilyy asiakkaille selkeänä ja toistuvana, vaikka itse näyteikkunan teema vaihtuu tuon tuosta.
VISUALISTIN VINKKI: VISUAALINEN TAIDOKKUUS
Esillepanojen taidokkuus toistaa muoto- ja väriopin lainalaisuuksia. Hyvä esillepano, myymälätila tai näyteikkuna on asiakkaalle helppolukuinen. Luomalla helposti tulkittavia ja silmää miellyttäviä linjoja ja väriyhdistelmiä ohjaillaan asiakkaan tunnetiloja. Joillakin on luontaisesti hyvä sommittelutaito, mutta jokainen oppii visuaalista sommittelua näyteikkunan rakentamisessa. Helpoin tapa aloittaa harjoittelu on rakentaa selkeitä, kahden tai kolmen värin, kolmionmallisia esillepanoja. Katsele näyteikkunaa aina myös kauempaa, kadun toiselta puolelta. Mitkä linjat tai värit silloin ovat vallitsevia? Siirtele mallinukkea tai muita elementtejä reilusti erilaisiin sommitelmiin ja arvioi, milloin asetelma vaikuttaa omaan silmään parhaalta. Käytännön kokeilut opettavat huomaamaan visuaalisen sommittelun vaikutuksia.
VISUALISTIN VINKKI: ELÄVÖITTÄÄ KAUPUNKITILAA
Hyvä näyteikkuna myy, se on toteutettu kustannustehokkaasti, se on ylpeästi paikallinen ja taidokkaasti sommiteltu. Myös kiinteistö on osa yritysilmettä. Hyvin toteutetuissa ratkaisuissa rakennus ja yritys ovat tasapainossa keskenään. Myymälätila tai näyteikkunan rakenteet voivat lainata värejä rakennuksen julkisivusta, ikkunatarrat tai valokyltit on linjattu rakennuksen kiinteisiin linjoihin ja ulkotelineet, kukkaruukut ja markiisit sopivat luontevasti rakennukseen. Laadukas ja onnistunut
VUODEN 2024 VOITTAJA
Suomen paras jouluikkuna kilpailu järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2024. Mukana oli kaksitoista ehdokasta ympäri Suomea. Raati valitsi voittajaksi Kiinteistötoimisto Jutta Kaksonen LKV:n jouluikkunan Porvoosta. Runsas ja perinteisin jouluvärein rakennettu näyteikkuna ihastutti elämyksellisyydellä, joka sai aistit heräämään. Voittajaikkunassa tuntui, tuoksui ja maistui tuhti tunnelmallinen joulu!
Kunniamaininnan eli kultaisen kuusenoksan 2024 sai Tuula Lokan Kukka & Design (Kemi). Jouluikkuna piristi talvimatkailua ulos asetetuilla kukkavalohahmoilla tuoden elävyyttä koko kaupunki- ja katukuvaan. Kultaisen kuusenoksan sai 2024 myös Boutique S (Seinäjoki), jonka näyteikkuna oli sommiteltu isoilla ja näyttävillä elementeillä.
KUNNIAMAININTA
Kunniamaininnan eli kultaisen kuusenoksan 2024 sai Tuula Lokan Kukka & Design (Kemi). Jouluikkuna piristi talvimatkailua ulos asetetuilla kukkavalohahmoilla tuoden elävyyttä koko kaupunki- ja katukuvaan. Kultaisen kuusenoksan sai 2024 myös Boutique S (Seinäjoki), jonka näyteikkuna oli sommiteltu isoilla ja näyttävillä elementeillä.