Helsinkiläinen kaupunkisosiologian dosentti VTT Pasi Mäenpää työskentelee osan työviikostaan Kymentaan Kurtossa. Kesällä saattaa pistäytyä Iitin kirkonkylän jäätelökioskilla – jo 15 vuoden ajan.

Mäenpää urbina ja agrina

Blogisti Pilvi Linna haastatteli Turussa kaupunkitutkimuksen päivillä kaupunkisosiologi Pasi Mäenpäätä.

”Kirjoitin ylioppilaaksi Vuosaaren lukiosta ja opiskelin Helsingin yliopistossa. Kotini on Ruoholahdessa, mutta osan työviikkoa työskentelen Iitin Kymentakana”.

Keskustakehittäminen?

”Keskustakehittämisessä tärkeintä on ihmisten kohtaaminen. Sen on oltava mahdollista ja kivaa. Toimintamahdollisuuksien lisääminen on myös tärkeää. Julkisten tilojen ymmärtämistä pitäisi kehittää. Ne eivät ainoastaan ole avoimia tiloja kaikille, vaan ne mahdollistaisivat hyvin erilaisia toimintoja ihmisille, eikä siis pelkkää kaupallista toimintaa”.

Historioitsijan näkökulmaa?

”Kaupunkielämästä voisi historioitsija sanoa, että on ennen kaikkea rentoa yhdessäoloa muiden kanssa”.

Urban life?

”Ei synny tosta vaan. Voi kestää kymmenenkin vuotta. Pitkä viive pitää vaan hyväksyä. Esimerkkinä vasta valmistunut Turun tori. Aika näyttää miten kaupunkielämää syntyy torille. Sama koskee puistoja, joiden kehittyminen ja kasvaminen kestää vuosikymmeniä”.

Mielenkiintoisia kaupunkipaikkoja Suomessa?

”Kalliosta löytyy aitoa katuelämää ilman erityisiä laatutekijöitä. Siellä voi julkisessa katutilassa olla vilkasta ja kivaa. Palveluita on paljon. Kalliossa on tiiviyttä ja nuorekasta jengiä, jotka viihtyvät kotinsa ulkopuolella”.

Esimerkkejä ulkomailta?

”Barcelonan Ramblas tulee ensimmäisenä mieleeni. Pituus teki siitä houkuttelevan. Saksalaiset pienet kaupungit ovat hyvin pittoreskeja, siistejä ja järjestelmällisiä. Sisilian pienet piazzat lumoavat”.

Suosikkibaari?

”Perjantai-iltaisin käydään sählyn jälkeen Public Cornerissa Mikonkadun kulmassa. Kantamesta on peliporukkamme keskipiste, vaikkei ole oman kodin lähellä”.