Nyt Suomen joulunavaukset elävissä keskustoissa alkavat olla ”paketoitu”. Erilaisia tapoja noin avata joulu oli yli 50 (tutustu www.kaupunkikeskustat.fi).Joulupukki vieraili helikopterilla, paloautolla, jokilaivalla, sähköreellä, vaijeriliukuna…

Lohja ja Loimaa aloittivat jo 19.11. Perjantaina 3.12. on Hamina, 4.12. Hyvinkää ja Tikkurila ja viimeisenä jouluun pukeutuu Naantali 10.12.

Toiminnanjohtaja Katja Kolehmainen (valokuvassa) toimi Joensuun joulunavauksen sujuvana juontajana. Paikalla oli 5000 henkilöä. Näyttävä torin esiintymislava (Suomen hienoin?) toimi vaikuttavana näyttämönä mm. juhlavalle kuorolaululle ja hauskalle tonttuteatterille. Kaupunkivaloteos kruunasi kokonaisuuden.

SYYSKOKOUKSEMME ONNISTUI

Syyskokoukseemme 25.11. osallistui 19 henkilöä, lähes kaikki etänä. Syyskokouksen puheenjohtajaksi valittiin Suomen Kiinteistöliiton puheenjohtaja Harri Hiltunen. Hän johti esimerkillisesti syyskokouksen kestoltaan 40 minuuttia.

EKK täyttää 2022 jo 25 vuotta. Turussa pidetään EKK 25 V” juhlakonferenssi 31.8.-1.9. Talvitutkimustorstai on keväällä 24.3. Rovaniemellä(!).

Hallituksen kokoustorstait (aina kello 10.30) ovat: 3.2., 3.3., 9.6., (31.8.), 29.9., 3.11., (24.11.). Hallitus valitsee 3.2. uuden valmisteluvaliokunnan.

HALLITUS 2022

Puheenjohtaja:              Pekka Vähäkangas, Kuopio (julkinen hallinto)

Varapuheenjohtajat:

Simo Hiilamo, Kaupan liitto (kauppa)

Harri Hiltunen, Suomen Kiinteistöliitto (kiinteistöt)

Samuli Kansa, Kotkan Kauppatie ry (keskustayhdistykset)

Keskusjärjestöt:

Kari Luoto (Tea Taivalkoski)

Anne Jarva (Henrik Lönnqvist)

Tiina Oksala (Mari Laaksonen)

Mikko Östring (Laura Karlsson)

Kaupungit:

Minna Seppänen / Tampere (Antti Korkka / Taidekaup.)

Antti Kirkkola / Turku (Juha Isoherranen / Oulu)

Olli Alho / Lahti (Jouni Riihelä / Mikkeli)

Milla Koskivirta / Hamina (Johanna Rajala / Vantaa)

Harri Ryynänen / Tornio (Saija Alakare / Kemi)

Kristian Keinänen / Riihimäki (Marko Lehenberg /Järvenp.)

Kiinteistöt:

Veijo Kekkonen (Anni Tenhunen)

Ville Laurila (Päivi Kuitunen)

Asiantuntijayritykset:

Matti Tapaninen (Maria Kelter)

Kirsi Rantama (Esa Salokorpi)

Tero Lassila (Martti Lukander)

Keskustayhdistykset:

Emilia Lillandt-Mäkelä,Tapiola (Eija Kölhi (Porvoo))

Mari Antikainen,Pori (Mia Taivalantti (Rovaniemi))

Kati Klaavuniemi,Kouvola (Katja Kolehmainen (Joens.))

Tutkimus ja kehittäm.:

Mikko Heikkilä, (Aulis Tynkkynen)

JULKAISUMME LUOVUTUS YMPÄRISTÖMINISTERIÖSSÄ TO 9.12.

Vuosi sitten ympäristöministeriö tilasi EKK-verkostolta näkemyksiä kestävään keskustakehittämiseen. Mukana julkaisua oli tekemässä 25 EKK:laista.

Rahoitus tuli YM:n kestävä kaupunki -ohjelmasta. Tavoitteena oli tuottaa näkemystä siitä, mitä kaupungeissa on tehtävä, jotta keskustojen elinvoima vahvistuu. Myös Strategia 2025:ssa on kärkenä ”Suomen keskustat ovat elinvoimaisia”.

Pääteemoina olivat: yleiset suositukset, elinkeinojen kehittäminen, ruokakaupan sijoittaminen tulevaisuudessa keskustoihin ja tapahtumallisuuden lisääminen.

Torstaina 9.12. kello 13.00 julkaisu luovutetaan ympäristöministeriölle. Kello 14.00 alkaa julkaisun mediajakelu sekä jäsenjakelu. Julkaisu on myös silloin jaeltavissa suoraan kotisivuiltamme www.kaupunkikeskustat.fi

Kohti joulua pikkuhiljaa.

Kiitos kaikille upeasta toimintavuodesta!

Pokko Lemminkäinen, tj. / EKK ry, puh. 040 555 346 / pokko.lemminkainen@kaupunkikeskustat.fi,

twitter: @PLemminkainen #kaupunkikeskustat